Search This Blog

Sunday, August 8, 2010

Web Education Learning Programme


Teringat pulak pasal "Web Education Learning Programme" yang diberitahu oleh seorg Education Consultant (EC) kepada kami satu maser dahulu...
Dengan penuh semangat dan lancarnya dia mulakan bicara...

"Program nie bagus, byk info, parent pun mudah nak pantau anak, siap gua SMS lagi... segala2nya dihujung jari..... past year exam lebih 10 tahun kebelakang pun ader....
Ini lah cara pembelajaran anak trend terkini, mengikut zaman mereka..... Cara kita belajar dlu, tak sama dengan anak2 kita belajar sekarang nie.....
Kita perlu berubah.... Berikan diri kita sedikit ruang untuk mengalami perubahan arus pendidikan agar kita dan anak2 kita tidak terus hanyut dengan cara dan dunia kita yang lama..."
Huh... memang petah education consultant (EC) tu berbicara....
satu ayat pun kami tak berjaya nak mencelahnye...

Mula2 tu cam malas jer nak dengar.....
" bby kami pun kecik lagi, sapa yg nak guna program nie.... lagipun UPSR dan PMR kan dah nak dimansuhkan... buat apa susah2 langgan program nie."
cetus kami dalam nada yg agak perlahan...

"adik, jgn mudah sempitkan fikiran, skrg berapa umo kamu...." soal EC tersebut....

ewah2... dah lah ko membebel kat aku, pastu ader ati nak tanya umo aku....helahan mula meluap dlm ati kami....

"28..." kata kami serentak, walaupun mls nak layan, tp turutkan jugak lah....

" berapa u ader sekrg dlm saving.... 200k, 300k or paling sikit lah akak tanya....50k ader????"

pergh.... berderau jantung aku mendengarkan soalan dr EC nie.... dah lah byk ckp, skrg nak tanya saving kita pulak....
tp kalo betul aku kena jawab... berapa aku nk ckp... bukan nyer ader saving pun, kalo ader pun, duit tabung haji yang aku potg gaji tiap2 bulan rm300.00.
tu pun kalo sesak, mau aku guna or keluarkan dok buat byr maintanance kereta lah,
beli baju kurung pahang lah, buat duit jolly lah... karaoke.... hmmmmm.....etc....mcm2 lah.... silap2 ari bulan tinggal 1k jer duit tu....

"adalah kak...... seribu dua..." kataku antara dengar tak dengar......

"10 tahun akan dtg, agak2nya dah boleh cecah 100k tak saving tu......" katanya kembali menyoal....

kami terdiam, malas nak layan, gila ker, skrg smua benda perlu duit, nk masuk toilet pun kena bg duit, mcm mana nak buat saving kak oiiiiiii.........

kami hanya mampu tersenyum sinis..... " kalo campur duit KWSP cukuplah kak..." celah hsbnd aku berseloroh.

"Dik, akak nak tolg awak..... nie saham kita di dunia dan akhirat dik.... di dunia kita buat biz program nie.... 3 bulan, kalo betul2 dik leh dpt rm30k dik.... dh ader org dpt dik, housewife, pakguard pun ader" balas EC lembut...

"Besok bila kita dah tak der, kalo anak2 kita lupa nak sedekahkan kita fatihah, nie lah dik program nie, insyaALLAH akan bantu kita, sbb nie program pendidikan...kalo kita bagitau org, tolong org utk dptkan ilmu, kita dpt pahala tak? samalah mcm program nie dik....nie saham akhirat yang berpanjangan dik... selagi student nie langgan dan menyebarkannya kepada kengkawan selagi itu lah jua kita nie mendapat tempiasnya, selagi itulah jua kita dpt pahalanya......" kata EC yang membuat kami tunduk.... lembut kata2nya menusuk ke hati...ader betulnyer juga....

Tiba-tiba, faizal menghulurkan tangannya, tergenggam sebuah kad kredit.... "sy nak join kak...."

ishkkkkk, aje ker.... aku lum abis fikir lagi.... dia dah hulur kad kredit nak digesekkkk....
aku biarkan saja... balik kita bincang....

Perbualan kami berakhir disitu dengan menjadikan kami part of programme tersebut.....
Modal permulaan yang telah digesek menggunakan kad tersebut ialah rm1,788.00

Bila sampai dirumah aku terus melayari internet, mencari program yang diperkatakan,
selepas satu field, satu field lagi aku baca... lagi...dan lagi..... aku semakin teruja....
wah... di malaysia dah ader program mcm nie.... tak sangka ader company yang boleh pikir nak buat education program secara online TERBAIK cam nie...
HEBAT!!!!! itu perkataan yang lahir dr mulutku.....
Kalo dulu maser aku belajar ader website begini, sudah pasti skrg aku berada di HAVARD......hehe
Langkah suami ku tidak silap.....

Byk benefit nyer program nie....
Contohnya, kalo kita jawab soalan or exam paper, dan klik submit terus dapat peratus nya... lulus ke tak lulus ker... berapa soklan yg betul, berapa yg salah... then yg salah tu pulak, dijelaskan jawapan yang betulnya....

then, dlm maser yg sama, parent terus dpt msg by SMS bgtau anaknyer buat latihan aper dan BERAPA markahnya.... (seram seh.... kalo dlu ader susah gak nie.... kompom abah benam aku kat sungai depan umah tu..... hihihihi)

pastu, ader nota yg telah dicompreskan drpd satu buku teks or subtopic tu jadi beberapa helai jer dan yg paling penting dlm bentuk PETA MINDA.... perghhhhh!!!!!! best giler... tak perlu lah aku nak beli pen color2 nak buat gambo2 awan utk menghafal nota2 tu....

Paling best, parent leh tgk report card bila2 maser jer diorg nak tgk....
kalo nak tgk yg sekolah punya, 2 kali setahun jer lah..... tu pun cikgu explain, anak puan nie lemah subjek matematik.... gitu jer, dia tak ckp lak subtopic aper.... pecahan ker, peratus ker.... tp kat program nie detail beb dia bagi.... HEBAT!!!!! HEBAT!!!!!!

Yang nie pun best jugak, bila kita jawab soklan pekse yang sebenar, dia siap bg time... kalo soalan matematik tu kena jawab dlm maser satu jam, satu jam lah kena buat, kalo tak abis jawab lagi tp dh satu jam, on the spot program terus SUBMIT.... dah mcm dlm Hall pekse, blm abis jawab, pengawas pekse tu dah ckp " Baiklah maser dh tamat, sila letakkan pen dan letakkan kertas jawapan disebelah kiri anda..."then terus kena amikkan......
mcm tu lah jugak program nie... dia melatih anak2 kita supaya bijak merancang dan menepati masa....

Paling best dan tersangat BEST aku raser sbb dia ader RANKING UTK 1 MSIA..... yg maner kalo student nie hebat nama dia akan ader dlm list top ranking... kalo tak der tu ...ehem...ehem...faham2 yo lah yo.....

Byk lagi lah...... nak cerita karang, memg tak abis..... pepehal korang contact jer aku or hsbnd aku sbb sekarang kitaorg merupakan EDUCATION CONSULTANT (EC)....

senang2, tgk lah website nyer... korg pasti teruja.... taip jer kat google tu "score a program" utk testing bg UPSR id nyer: testingupsr; passwrd:000000
testingpmr; passwrd:000000

sebelum tu, saya ader pertanyaan yang mahu korg renung dan fikir2kan....

1. yg ader anak, apakah harga bagi kejayaan anak2 korang....

2. utk yg single mingel tu, beb.... berapa duit u ader skrg....
meh join buat ini biz....
3 bulan 30k kalo betul2 serius.... org lain dah buat, tak kan kita nak tgk
jer..... hehe


***** jawab beb... jawab... hehe











No comments:

Post a Comment